Проповідь на тему: для чого нам духовне трезвіння?
Во ім’я Отця і Сина і Святого Духа!
«Да будут чресла ваша препоясана, и светильники горящии… и вы подобнии человеком чающим господа своего… яко аще бы ведал господин храмины, в кий час тать приидет, бдел убо бы, ине бы дал подкопати дому своего.» Ці слова Святого Євангелія закликають нас бути духовно уважними. Мова іде про духовне трезвіння. Але чому це настільки важливо?
Преподобний Петро Дамаскін говорить: « Без внимания и бдительности ума невозможно нам спастись и избавиться от диавола, яко льва рыкающа и ищуща кого поглотити». Cаме диявол і його слуги є тим злодієм який чекає, коли людина духовно розслабиться, і коли це стається, грабує найцінніше – храм нашої душі. Подібно тому, як господарь дому знаючи про небезпеку готується зустріти злодіїв ще на порозі свого будинку, так само і сьогоднішнє Євангеліє вчить не впускати злі помисли до серця, а зустрічати їх « с чреслами препоясанными и светильниками горящими» .
Коли ворог прориває оборону і заходить в місто, боротися з ним стає дуже важко. Так само, впустивши гріховні помисли в серце – тяжко буде від них позбутися. Потрібно бути духовно уважними. Духовну уважність ще називають духовним трезвінням. По словам святителя Ігнатія Брянчанінова, духовне трезвіння протидіє самому початку гріха. Воно являється духовною профілактикою, яка не дає людині захворіти тяжкою хворобою гріха. Для чого нам потрібна ця духовна профілактика святитель Іоан Златоуст відповідає такими словами: « Всегда нужно трезвиться и бодрствовать и никогда не считать себя в безопасности, потому что не назначено время когда враг и противник нападет на нас». Не знаючи, коли ворог почне нас спокушати, ми маємо научитися духовному трезвінню.
Кожен із нас відчував на собі, як тяжко бути постійно на сторожі власної душі. Як часто, після сповіді та Причастя Святих Христових Таїн, коли ми очистили свою душу, ворог роду людського, диявол, ще сильніше намагається спокусити до нових гріхопадінь. Якщо ми забудемо, що після участі в Святих Таїнствах боротьба тільки починається – то знову впадемо в гріх. Це і не дивно. Уявіть господаря дому, який вигнавши злодіїв, не навчиться на своїх помилках і не попіклується про охорону власного житла.
Тому, святий Макарій Єгипетський закликає нас: «Должно бодрствовать, всюду наблюдать за врагом, что бы, если употребить какую бесстыдную хитрость, отразить его прежде нежели коснеться души». Булоб не правильнимвважати, що постійно слідкувати за духовним життям являється чимось неможливим. Господь наш Іісус Христос не казав, що наслідувати Царство Небесне легко – для цього потрібна праця над собою. Ця праця заключається в боротьбі з гріхом – при самому його корні, і називається ця боротьба духовним трезвінням. Прикладом для нас у цій чесноті являється святий пророк Авакум, пам'ять якого сьогодні згадує Православна Церква. Ім'я святого, Авакум, буквально переводиться як – той, що бореться. Ми знаємо, що пророки передавали людям слова та Волю Божу, а для цього потрібно було бути чистими сосудами, очищенними від всього гріховного. Святі пророки були борцями за моральну чистоту народу, а для цього найголовнішим було показати приклад власного життя.
Тому, пророк Авакум був у першу чергу борцем зі всім гріховним та не допускав ворога до свого серця. І в цьому, допомагав йому Господь. Святі – теж такі самі люди як і ми, але відрізняються від нас тим, що мали велике бажання бути з Богом. Для цього, вони не піддавалися на хитрощі диявола та ніколи не залишали духовного трезвіння .
З цього, дорогі браття та сестри, ми бачимо, що для того щоб мати духовне трезвіння, потрібно просити допомоги у Господа, частіше приймати участь в церковних Таїнствах (Сповіді та Причастя Святих Христових Таїн) та бути уважнішими до своїх думок, бажань та тримати очі, серце та розум в чистоті. І тоді отримаємо милість від Бога по словам Спасителя: «Просите и дастца вам…всяк бо просяйприемлет» Амінь.
Махонін Сергій
ДРУГИЕ ПРОПОВЕДИ
|
Святые отцы о спасении
Когда припадаешь пред Богом в молитве, будь, в помысле твоем, как муравей, как земные гады, как червячок, как лепечущее дитя. Не скажи пред Ним чего-нибудь разумного: младенческим образом мыслей приблизься к Богу. Преподобный Исаак Сирин |