Вітковський Всеволод

Проповідь про людське слово та сквернослів'я

Во ім’я Отця і Сина і Святого Духа!

  « Никакое гнилое слово да не исходит из уст Ваших…» − так апостол Павел наставляє сучасних йому Єфесян. Ці ж слова звучать і для нас з Вами у сьогоднішньому апостольському читанні.

 Чи актуальні вони сьогодні?

 Читаючи Святе Письмо ми зустрічаємо свідчення того, що Господь Наш Іісус Христос не змінюється, про що ясно пише апостол Іоанн Богослов « Христос и вчера и сегодня и во веки Тот же…», а отже і Його вчення не підпадає під фактор часу. Це як лист з вічності, тому актуальний завжди. Апостоли отримавши від Христа Слово Божої благодаті рознесли його у світ як дороговказ для кожної людини. Від нас вимагається тільки виконувати його щоб наслідувати життя вічне.

 Відомо що лікарі дізнаються чи здорова, чи хвора людина дивлячись на язик, можна сказати, що і наші слова служать правильним показником доброго або злого устрою нашої душі. « От словес своих оправдишися и от словес своих осудишися».

 Сам Господь В Своїй проповіді, часто зрівнює себе з Сіячем, а слово проповіді з зерном. Сіючи добре слово й пожнемо добре, а з злого проростає зло. Буває що ми з когось насміхаємося, ображаємо людину чи « кидаємо колкості» і тим самим сіємо ворожнечу між собою і даною людиною, а то й між іншими людьми. Святий Макарій Єгипетський наставляючи учнів говорив : « Зле слово і добрих людей робить злими , а добре і злих робить добрими».

 А тепер звернемо увагу на самих себе. Які основні теми наших розмов?

  Не всі можуть визнати, але це осудження, сквернослів'я, пустослів'я чи образи. І за всіма нашими розмовами ми втрачаємо дорогоцінний час в який могли б почитати Святе Письмо, житія чи повчання святих або, навіть, зробити якусь добру справу.

 Один з часто вживаних та розповсюджених гріхів сквернослів'я. Під час емоційних сплесків чи в екстрених ситуаціях людина говорить багато зайвого, необдуманого. В такі моменти вперше і проскакують гнилі слова, якщо з ними не боротись то вони ввійдуть в повсякденний вжиток і стануть нормою. Говорячи скверну ми не задумуємось про зміст цих слів, історію їх виникнення, ціль застосування. А виникли вони ще в часи до нашої ери у варварських племенах, застосовувались у військових цілях. Коли сходились дві армії, то перед боєм вони обмінювались прокльонами зміст яких полягав у побажанні супротивнику виродження роду і взагалі повного занепаду. А тепер ми використовуючи скверні слова у своїй мові проклинаємо самі себе і своїх рідних, а саме страшніше хулимо Самого Господа оскільки Його апостол і євангеліст Іоанн Богослов іменує Словом. Труди святителя Григорія Двоєслова доносять до нас розповідь про сина одного з жителів Рима. Цей хлопчик був дуже розбещеним і дозволяв собі навіть сквернослів'я. І от коли в місто прийшла епідемія дитина злягла. Біси прийшли і почали забирати його душу, він поскаржився батькові, а потім почав сквернословити оскільки не міг сказати нічого іншого і помер. З історії ми бачимо що мерзотні слова так сильно врізалися у вжиток, що замість покаянної молитви дитина почала злословити все і вся.

 Підводячи підсумки всього вищесказаного звернемо увагу на те що за всі свої слова треба буде дати відповідь, тому необхідно ретельно обдумувати все що ми говоримо. Якщо говориш то аналізуй чи не являється хулою, чи не містить в собі сквернослів'я, чи не має щось проти ближніх твоїх. Для того щоб мати змогу контролювати свої слова треба читати Святе Письмо та житія святих, як в свій час це робив священномученик Ієрофей. Будучи наверненим з язичества та поставленим на єпископство в Афінах апостолом Павлом він настільки оволодів Святим Письмом, що за мудре використання його у проповіді удостоївся від Бога бути присутнім на погребінні Божої Матері. Тому і ми будемо використовувати дар слова гідно та обдумано, і « Ніяке гниле слово хай не виходить із уст наших» Амінь.

Вітковський Всеволод

ДРУГИЕ ПРОПОВЕДИ

Святые отцы о спасении

Когда припадаешь пред Богом в молитве, будь, в помысле твоем, как муравей, как земные гады, как червячок, как лепечущее дитя. Не скажи пред Ним чего-нибудь разумного: младенческим образом мыслей приблизься к Богу.

Преподобный Исаак Сирин